Wim Huysser
Telling your story, together

Op donderdag 28 april verwende Doppia Vu haar klanten met een business event onder de noemer Ten Strijde. Een passende titel bij de aangekondigde lezing “De kracht van macht in moderne bedrijfsvoering” door Jean Van Marcke.
Een lezing waar Doppia Vu met spanning naar had uitgekeken samen met een 65-tal aanwezigen. Jammer genoeg moest Dhr. Van Marcke door omstandigheden op het laatst verstek laten gaan.
De titel van de uitnodiging kopte “Ten strijde”, dus lieten de troepen van Doppia Vu geenszins de moed zakken. Krachten werden gebundeld, nieuwe strategieën uitgezet en een nog betere spreker gezocht.
Business Storytelling door Raf Stevens: De theorie in de praktijk
De keuze ging naar een onderwerp dat perfect aansloot bij wat Doppia Vu voor jou kan betekenen: “business storytelling”. Verhalenverteller van dienst was Raf Stevens. Raf is expert in communicatie en ervaringsdeskundige en hij leert mensen en merken door middel van verhalen authentiek en impactvol te communiceren.
Storytelling is het instrument bij uitstek voor bedrijfsleiders van de 21ste eeuw. Niet voor niets noemden de gezaghebbende magazines Harvard Business Review en Entrepreneur ‘storytelling’ de belangrijkste eigenschap van hedendaagse managers. Een marketingtechniek die helemaal niet nieuw is maar de laatste jaren – naar het voorbeeld van de grote spelers – steeds meer aan belang wint voor KMO’s en zelfstandigen.
Het hart of het verstand
Verhalen vertellen is van alle tijden. Verhalen zorgen ervoor dat je boodschap blijft plakken en makkelijk kan worden doorverteld. Maar waarom wordt storytelling in een bedrijfsomgeving dan weinig of nooit gebruikt? “Stick to the facts please” is vaak een gemakkelijke en vooral veilige manier van communiceren. Feiten zijn absoluut noodzakelijk wanneer je het verstand wil aanspreken. Maar menig onderzoek wijst uit dat verandering (in cultuur of gedrag) pas echt gebeurt wanneer mensen zich aangesproken en betrokken voelen.

De overvloed aan informatie en de huidige hypercompetitieve bedrijfsomgeving vraagt dus om managers die hun publiek kunnen inspireren en engageren. We denken te vaak dat overtuigend communiceren via feiten en cijfers verloopt en dat juiste informatie de hoeksteen is van communicatie. Dit is maar de halve waarheid. Sterke verhalen en goed gekozen anekdotes brengen de droge data tot leven en zorgen ervoor dat mensen gemotiveerd en geëngageerd zijn. Echte verhalen spreken het hart aan.
Jouw verhaal
Verhalen zijn de oudste vorm van informatieoverdracht en in een bedrijfsomgeving vormen ze een belangrijke tool om met je publiek te connecteren. Storytelling is het belangrijkste ingrediënt van overtuigende marketing. Benieuwd hoe storytelling jou kan helpen in je marketingaanpak? Aarzel niet en neem contact met ons op want Doppia Vu helpt je graag met jouw verhaal.
Doppia Vu blikt terug op een geslaagde avond en de foto’s op onze galerij zijn daar getuige van. We hebben de avond in schoonheid afgesloten maar dit event is voor ons allerminst een eindpunt. We kijken uit naar een wervelende samenwerking.
Nog al te vaak zijn “verhalen” (lees: content) niet afgestemd op de behoeften van de klant. De meeste bedrijven communiceren nog te vaak alleen over promoties, producteigenschappen, enz… en beschouwen dit als “goede content”. Werk aan de winkel voor marketeers!